Get Adobe Flash player
December 2017
M T W T F S S
« Nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Colegiul tehnic din Turda – şcoala în care excelenţa este la ea acasă

de Cristina Iliescu | Mar 29, 2011, articol preluat din revista Scoala EDU

Colegiul Tehnic din Turda există încă din anul 1945 şi se află în topul liceelor cu profil tehnic din judeţul Cluj. Colegiul funcţionează cu două profiluri: tehnic şi servicii, în domeniile electronică şi automatizări, mecanică şi mecatronică, transporturi auto şi economic şi continuă să exercite o atracţie deosebită în rândul absolvenţilor de clasa a VIII-a din zona Turzii.

În liceu învaţă aproximativ 800 de elevi, iar aria curriculară tehnologii are în componenţă un număr de 32 de cadre didactice, dintre care 16 ingineri, 5 economişti, 3 informaticieni, respectiv 8 maiştri instructori.

Puterea de a continua

Colegiul Tehnic Turda reprezintă un model în ceea ce priveşte modalitatea de desfăşurare a activităţii de practică a liceenilor. În pofida dispariţiei, în ultimii ani, a mai multor unităţi industriale din zonă (aproximativ 10), practica elevilor continuă să se desfăşoare în condiţii optime, atractive, graţie efortului conducerii instituţiei, dar şi sprijinului acordat de agenţii economici din zonă. Potrivit directorului şcolii, Dumitru Mateescu, modalitatea de desfăşurare a practicii s-a schimbat fundamental odată cu apariţia modulelor în planurile-cadru şi de învăţământ. Acestea au înlocuit practic, materiile tehnice, tradiţionale, asigurându-se astfel, însuşirea ritmică a competenţelor de strictă specialitate pentru calificarea profesională respectivă. „Modulele, prin structura lor, asigură efectiv pregătirea teoretică de ordin tehnic a elevilor, lucrul în laborator, dar şi instruirea practică efectivă a elevilor, în cadrul stagiului de instruire practică“, ne-a mai declarat directorul liceului, prof. Dumitru Mateescu.

Dotare mai tare ca-n universităţi

Începând cu anul 1998, conducerea şcolii promovează şi derulează trei proiecte cu efecte benefice atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice din şcoală: Proiectul Phare Tvet, obţinut ca urmare a rezultatelor elevilor la concursurile şi olimpiadele şcolare, proiectul Leonardo, precum şi cele de integrare europeană. Directorul şcolii, Dumitru Mateescu, ne-a declarat că tocmai aceste proiecte au fost cele care au contribuit la o îmbunătăţire substanţială a dotărilor celor 27 de cabinete şi 10 laboratoare cu 100 de calculatoare, a celor 46 de ateliere.

„În interiorul şcolii, activitatea de practică se realizează efectiv în condiţii de invidiat şi spun aceasta pentru că în prezent liceul nostru beneficiază de o dotare net superioară multor companii de tip SRL şi nu greşesc atunci când afirm că dotarea noastră o întrece chiar şi pe cea a universităţii. Aceştia când vin la noi în vizită ne mărturisesc că şi-ar dori o dotare ca a noastră“, a ţinut să ne mai precizeze managerul liceului.

„Liceenii vin cu mare plăcere şi interes la practică. Nu absentează de la ore pentru că sunt motivaţi de dubla calificare pe care o obţin: de specialişti în transporturi rutiere şi mecanici”

Absolvenţi cu loc de muncă

Pregătirea practică a elevilor de la clasele a XI-a şi a XII-a se realizează în laboratoarele şi atelierele şcolii, sub atenta şi directa îndrumare a inginerilor şi maiştrilor instructori, în timp ce stagiile de practică comasate (de 3, respectiv 5 săptămâni), sunt coordonate de tutorii de practică. precum şi de un reprezentant al agentului economic. Colegiul Tehnic Turda, în vederea desfăşurării practicii elevilor, a încheiat mai multe parteneriate cu agenţii economici precum: S.C. Cabriolet SRL Turda, C.B. Câmpia Turzii, S.C. Ldpp Insulators S.A. Turda, Nokia, Siemens. „La Siemens – a ţinut să ne precizeze managerul liceului – acceptul grupurilor restrânse de elevi la practică este posibil datorită directorului companiei care este un fost elev al liceului”.

Cu S.C. Cabriolet SRL Turda, firmă autorizată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Colegiul Tehnic Turda colaborează de mai bine de 10 ani. Directorul general al S.C. Cabriolet, Dorel Todea, psiholog şi jurist de meserie, instructor şi profesor de legislaţie rutieră, ne-a declarat în exclusivitate că „liceenii vin cu mare plăcere şi interes la practică. Nu absentează de la ore pentru că sunt motivaţi de dubla calificare pe care o obţin: de specialişti în transporturi rutiere şi mecanici”. Dorel Todea ne-a explicat că liceenii învaţă în cadrul stagiilor de practică să întreţină şi să depaneze subansambluri auto, componente mecanice, electrice ale autovehiculelor; învaţă să le conducă, dar să şi cunoască şi să aplice legislaţia rutieră. De asemenea, elevii montează/demontează, verifică diferite subansambluri şi componente auto, participă la ore de legislaţie auto, desfăşoară activităţi practice de conducere auto pe simulator şi autovehicule rutiere. Activităţile acestora sunt consemnate în caietul de practică al elevilor.

Fiecare cu rolul lui

„Meseriile de mecanic şi de conducător auto sunt meserii foarte solicitate pe piaţa forţei de muncă la această dată, astfel încât absolvenţii Colegiului Tehnic Turda, având şi dublă specializare, îşi găsesc uşor un loc de muncă”, a precizat directorul Todea. În plus, absolvenţii pot beneficia de o pregătire suplimentară la Centrul de pregătire şi perfecţionare, coordonat de Cabriolet S.C,. în vederea obţinerii atestatului de specialist în transporturi. „Fără acest atestat, nu au posibilitatea de angajare în domeniul transporturilor. Am propus Ministerului Educaţiei şi Ministerului Transporturilor să accepte încheierea unui parteneriat, astfel încât, odată cu susţinerea examenului de bacalaureat, elevii să fie examinaţi de o comisie mixtă specială, în vederea eliberării atestatului. Dar, din păcate, până la această dată, nu am primit nici un răspuns“, a mai precizat Dorel Todea. Maiştrii instructori, mai puţini la număr, comparativ cu anii anteriori, au şi ei un rol bine conturat, deosebit, în pregătirea practică a liceenilor: supraveghează activităţile de practică a elevilor, colaborează cu reprezentanţii agentului economic, evaluează, notează activitatea elevilor şi coordonează activitatea practică împreună cu reprezentanţii desemnaţi ai agenţilor economici.

„Am propus Ministerului Educaţiei şi Ministerului Transporturilor să accepte încheierea unui parteneriat, astfel încât, odată cu susţinerea examenului de bacalaureat, elevii să fie examinaţi de o comisie mixtă specială, în vederea eliberării atestatului. Dar, din păcate, până la această dată, nu am primit nici un răspuns“

Grupe de excelenţă

La Colegiul Tehnic Turda se desfăşoară anual activităţi de pregătire a elevilor din clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a, capabili de performanţă. În acest an şcolar exisă un număr de 45 de elevi înscrişi la disciplinele electronică şi mecatronică. Pentru admiterea elevilor capabili din clasele a IX-a şi a X-a în „grupa de excelenţă” se efectuează o verificare a cunoştinţelor din domeniul disciplinelor Fizică şi Educaţie tehnologică, studiate în gimnaziu, pe baza unui test de evaluare. Afişarea rezultatelor obţinute la testul de evaluare a cunoştinţelor se face în ordinea descrescătoare a notelor, astfel încât primii 15 elevi cu notele cele mai bune, sunt admişi în „grupele de excelenţă de la electronică şi mecatronică”.

Fiecare grupă de excelenţă participă la o pregătire specială, câte o oră pe săptămână. La disciplina Electronică sunt îndrumaţi de către profesorul Ciprian Băraş, iar la cea de Mecatronică, de profesorul îndrumător este Ion Stănescu. Orele de pregătire, sunt grupate câte două pentru fiecare disciplină şi se desfăşoară bilunar, în laboratoarele de specialitate de electronică şi mecatronică ale Colegiului Tehnic Turda, de obicei sâmbăta dimineaţa. Astfel, elevii din „grupele de excelenţă” participă la câte 4 ore (2 ore de electronică şi 2 de mecatronică), din două în două săptămâni, alternativ (clasa a X-a într-o săptămână, iar clasele a XI-a şi a XII-a în săptămâna următoare). La finalul celor patru ani de pregătire, elevii din „grupele de excelenţă” realizează o lucrare de absolvire pe care o prezintă în cadrul unei sesiuni de comunicări organizate la sfârşitul clasei a XII-a, în luna iunie.

În urma absolvirii „grupelor de excelenţă”, elevii primesc o diplomă de absolvire eliberată de Centrul Regional de Excelenţă Cluj şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj. Până în prezent la Colegiul Tehnic Turda au absolvit şase generaţii de elevi aceste „grupe de excelenţă”, respectiv un număr de 64 de elevi în perioada 2005–2010.

Premianţi şi olimpici

În fiecare primăvară, elevii Colegiului Tehnic Turda au obţinut premii importante la olimpiadele şi concursurile şcolare. Astfel, „în ultimii doi ani, am obţinut locul I la Olimpiada naţională de electronică, Locul I la Olimpiada de mecatronică şi participarea la faza internaţională – locul 6, locul I la Olimpiada internaţională de Informatică Aplicată. Aceste olimpiade se desfăşoară în două probe, teoretică şi practică, ultima fiind definitorie”, conchide directorul.