Get Adobe Flash player
octombrie 2024
L Ma Mi J V S D
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Cetatea Tehnică din Turda

Cetatea Tehnică din Turda |

La Cluj s-a desfăşurat în noiembrie a.c. cea de-a 6-a Conferinţă regională, cu tema „Practica pe bune –adevărata şansă a elevilor şi a studenţilor pentru ocuparea unui loc de muncă“. Evenimentul s-a înscris în proiectul „Practică să înveţi, învaţă să practici“. Cu acest prilej, participanţii la conferinţă, cadre didactice, studenţi şi elevi, tutori de practică, au vizitat, printre altele, şi Colegiul Tehnic Turda.

Colegiul Tehnic Turda este singurul liceu cu profil tehnic care la această dată mai funcţionează în oraş şi care se bucură de prestigiu.

 

Turda e un oraş bijuterie. Clădirile vechi în stil baroc, renascentist, gotic medieval, neoclasic, eclectic,  secesionist sau interbelic, chiar aşa şterse de trecerea vremii, degajă o atmosferă patriarhală de burg medieval împietrit în timp, în care prezenţa meşterilor sticlari din breasla blazon a oraşului, îşi face încă simţită prezenţa. În Piaţa Basarabia, din zona zis nouă a oraşului, pe lângă fortificaţia stranie a vechii biserici reformate fusiforme, în stil gotic, cu arcade ogivale şi nervuri specifice secolului XIV , se află şi complexul de clădiri al actualului Colegiu Tehnic, descendentul direct al vechii şcoli de meşteri sticlari din Turda. Ascunsă după arcada generoasă a intrării tipic ardelene, şcoala cu clădiri dispuse în careu, despărţite de o curte-parc generoasă şi cochetă, funcţionează cu două profiluri, şase domenii şi a fost implicată până la această dată în 3 proiecte europene. La acest liceu învaţă astăzi 800 de elevi, iar aria curriculară tehnologii are în componenţă un număr de 32 de cadre didactice, dintre care 16 ingineri, 5 economişti, 3 informaticieni, precum şi 8 maiştri instructori. Alături de aceştia, profesorii ariilor aparţinând culturii generale promovează activităţi educaţionale, didactice apreciate de copii şi părinţi.

 

Urmaşii meşterilor sticlari

Este ora 13 şi este duminică. O zi liniştită de noiembrie, rece, dar cu soare. Profesori, studenţi, elevi, tutori de practică păşesc cu paşi înfriguraţi şi repezi, curioşi să viziteze Colegiul Tehnic Turda, despre care au auzit că este un model de desfăşurare a practicii elevilor. „Să ştiţi că tot ce o să vedeţi aici este rezultatul efortului nostru propriu“, a ţinut să precizeze de la început directorul liceului, domnul profesor Doru Mateescu. Colegiul Tehnic Turda a prins viaţă în 1945. De altfel, arcada pe care este instalată firma liceului şi care face trecerea spre curtea interioară a fost păstrată în formatul vechi tocmai pentru că aminteşte de istoria liceului. În 1921-1922, în Turda începe să funcţioneze Fabrica de Sticlă. Aceasta, la început, folosea specialişti sticlari străini: cehi, slovaci, polonezi, germani şi maghiari, în timp ce oamenii din munţii Apuseni prestau munci necalificate. Pe măsură ce s-a dezvoltat producţia, s-a simţit tot mai mult lipsa mâinii de lucru specializate: sticlari, şlefuitori, gravori, pictori, care nu mai puteau fi aduşi din alte ţări. În acest context, a apărut necesitatea înfiinţării unei şcoli pentru formarea şi calificarea muncitorilor români în meseriile amintite. Astfel, în 1936, a luat fiinţă în Turda, Şcoala de Ucenici Sticlari, care a funcţionat într-o încăpere chiar în incinta întreprinderii până în 1941, când s-a desfiinţat. În 1948, prin Reforma învăţământului, s-a reînfiinţat şcoala profesională şi, totodată, Şcoala Medie de Sticle şi Ceramică, care a funcţionat până în anul 1955, când toate şcolile de acest tip au fost desfiinţate. În acelaşi an însă, a luat fiinţă Şcoala Tehnică de Maiştri, iar în 1963 – Şcoala Tehnică Postliceală. În 1966 s-a înfiinţat primul atelier-şcoală pentru a răspunde cerinţelor de pregătire a cadrelor necesare dezvoltării industriei sticlei şi ceramicii fine. În 1974 se înfiinţează Liceul cu profil industrial, mai exact materiale de construcţie şi mecanic. În 1990 devine Grupul Şcolar pentru Industria Sticlei, care, în 1994, fuzionează cu Grupul Şcolar Industrial Construcţii de Maşini. Iar, din anul 2000, Grupul Şcolar Industrial de Sticlă şi Construcţii de Maşini capătă denumirea de astăzi: Colegiul Tehnic Turda.

Ne descurcăm şi singuri!“

Ne-a uimit, ne-a impresionat efectiv, de la început, înainte de a păşi pe coridoarele luminoase ale liceului, spaţiul interminabil de care dispune liceul: o curte imensă, străjuită de corpuri de clădiri, laboratoare, o cantină, o sală de sport, dar şi internat. Domnul director Doru Mateescu, jovial, cu o voce caldă, cu zâmbetul pe buze, dar şi cu mândrie ne invită să vizităm liceul. „Să ştiţi că ne-am străduit să ne descurcăm singuri, să asigurăm mai ales desfăşurarea activităţii de practică a elevilor în condiţii optime. Există foarte puţine obiective industriale la această dată, pentru că s-au desfiinţat foarte multe în ultima perioadă. Totuşi, practica continuă să se desfăşoare la puţinii agenţi economici care mai sunt şi nu greşesc dacă spun că aceasta este şi atractivă pentru copii“, a precizat domnul director Mateescu. Pe holurile şi încăperile generoase nu se aude sunetul clopoţelului, iar copiii nu sunt prezenţi nici în clase, nici în ateliere pentru că este duminică. Prima impresie însă, imediat ce treci pragul Colegiului tehnic din Turda este de lumină. Şcoala este îngrijită, curată, cu uşi şi geamuri termopane, alei şi culoare pavate cu gresie.

Spaţiul de taină al încrederii

La parter, în imediata apropiere a cabinetului directorului, chiar în dreapta acestuia, o uşă deschisă lasă să se întrevadă o… capelă. Pereţii curaţi, proaspăt zugrăviţi cu chipuri blânde şi sfinte, contrastează cu austeritatea culoarului. „Este una din dorinţele noastre  mai vechi, râvnită îndelung de promoţiile anterioare, dar şi de colectivul actual de elevi şi profesori. Aici se oficiază slujbe de 2 ori pe săptămână“, precizează managerul liceului, îmbiindu-i pe doritori la un moment de reculegere în spaţiul de taină al sfinţilor. Capela Colegiului Tehnic Turda are hramul „Sfinţii Trei Ierarhi“ şi a fost sfinţită la 30 ianuarie 2006. De atunci, oricine doreşte, dar în primul rând elevii colegiului au posibilitatea să se reculeagă aici, să treacă, poate, mai uşor peste dificultăţi sau angoase specifice adolescenţei, în dialogul pe care fiecare, în felul lui îl stabileşte cu Dumnezeu.

Proiecte benefice

Începând cu 1998, conducerea şcolii a derulat 3 proiecte cu efecte incredibile atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice: Proiectul Phare Tvet, obţinut ca urmare a rezultatelor elevilor la concursurile şi olimpiadele şcolare, Proiectul Leonardo, precum şi cele de integrare europeană. Rezultatul? Cele 10 laboratoare ale liceului, 27 de cabinete şi 46 de ateliere, graţie celor 3 tipuri de proiecte amintite, sunt dotate, cu mobilier adecvat şi modern, echipamente specializate şi calculatoare, care impresionează orice vizitator şi nu numai. „În şcoala noastră, elevii vin la practică. Nu chiulesc pentru că sunt conştienţi de importanţa calificării pe care o obţin: dublă, de specialişti în transporturi rutiere, dar şi de mecanici“, a mai spus domnul director Mateescu. Laboratorul de creaţie este cel de mecatronică. Aici, elevii au posibilitatea să urmărească cu atenţie softurile create de ei înşişi, pe diferite piese aflate în mişcare. „Asta-i încântă, în special pe băieţi”, spune directorul Doru Mateescu, ca şi Laboratorul auto. Şi ştiţi de ce? Pentru că aici cunoştinţele lor teoretice în domeniul auto sunt completate cu pregătirea practică efectivă. Elevii din cele patru clase cu profil auto din cadrul liceului, la absolvire, au şi carnet auto pentru categoria dorită. Elevii plătesc benzina necesară instruirii practice şi achită taxele aferente înscrierii, dar şi susţinerii examenului de obţinere a permisului. „Şcoala, la rândul său, recompensează, în regim de plată cu ora, instructorii auto din cadrul Centrului de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor al Societăţii Comerciale Cabriolet S.R.L. Turda“, ne-a mai precizat managerul liceului. Următorul laborator vizitat a fost cel de electronică şi automatizări, dotat şi el cu echipamente electronice specializate pentru efectuarea măsurărilor şi verificărilor şi calculatoare cu softuri educaţionale. „Elevii fac aici simulări, verifică funcţionalitatea schemelor, fac aplicaţii specifice electronicii şi să ştiţi că le place foarte mult. Vin cu, şi de plăcere. De fapt, practica în liceul nostru se desfăşoară pentru toate profilurile“, precizează directorul Mateescu.

Elementele menţionate conturează imaginea unui liceu care îşi propune ca, pe viitor, nu doar să promoveze învăţământul tehnic, dar să şi demonstreze că se poate face şcoală şi în instituţii şcolare cu profil tehnic şi că viitorii specialişti nu sunt cu nimic mai prejos faţă de cei ai colegiilor sau liceelor teoretice. „Dacă nu ar fi fost domnul director Mateescu, liceul nu ar fi arătat astăzi aşa. A pus foarte mult suflet, a mobilizat toată lumea din liceu“, au ţinut neapărat, în final, să sublinieze Brenda Ocnean şi Flaviu Moldovan, ambii elevi în clasa a XI-a ai colegiului, şi gazde ospitaliere pe tot parcursul vizitei.