Get Adobe Flash player
septembrie 2024
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Colegiul Tehnic Turda, aşa cum nu-l ştie toată lumea

Colegiul Tehnic din Turda este o instituţie de învăţământ care, în mentalitatea turdenilor, primise diverse „cotaţii” de-a lungul timpului. Cel puţin după Revoluţie şi chiar mai mult în ultima perioadă, despre Colegiul Tehnic Turda s-au auzit lucruri care separau instituţia de ceea ce a fost altă dată.
În cadrul unei discuţii la o masă rotundă pe care s-o porţi cu directorul colegiului, câteva cadre didactice şi câţiva dintre olimpicii care în acest an au obţinut rezultate foarte bune la fazele naţionale ale diferitelor concursuri şcolare, afli destul de multe. Oricum, discuţia s-a purtat pe marginea oprtunităţilor pe care le oferă şcoala care altă dată era cunoscută sub numele popular de Chimie 3. S-a discutat despre planul de şcolarizare, lucrurile care s-au întâmplat în ultima perioadă în şcoală, despre personalul şcolii şi chiar am stat de vorbă cu câţiva dintre olimpici.

Dotările 
din ultima perioadă pe care le-a „suferit” Colegiul Tehnic Turda (CTT) îşi pun amprenta inclusiv pe rezultatele obţinute de elevi.
După reabilitarea sălii de sport şi a corpului B al clădirii, investiţie care a costat în jur de 500.000 de euro, fiecare profesor îşi are cabinetul său. Asta a dus la creşterea calităţii procesului de învăţământ. Directorul Dumitru Mateescu s-a ferit să comenteze, dar a recunoscut că, din spusele celor care au mai efectuat vizite în timp, în şcoală există cabinete care sunt mai bine dotate decât cabinetele universitare. „Dacă la început ne lăudam cu 2-3 cabinete, acum avem mult mai multe şi arată foarte bine”, a spus Mateescu, completând: „În nicio şcoală turdeană nu există nici pe departe condiţiile de învăţământ care există la noi la şcoală”.
Tot în desfăşurarea procesului de învăţământ, utilizarea softurilor educaţionale a devenit ceva comun. Aceste softuri sunt fie achiziţionate de şcoală prin diferite programe, fie create chiar de elevii din CCT. Şi aici s-a dat exemplul unui soft educaţional de la mecatronică, soft care anul trecut a ajuns la faza internaţională, unde a obţinut locul 8.

Profesorii 
din CTT, din spusele celor prezenţi, sunt preocupaţi de perfecţionare, vorbindu-se despre necesitatea perfecţionării continue a cadrelor didactice. O bună parte din profesorii instituţiei de învăţământ s-au perfecţionat prin cursuri ţinute de Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, un centru al Ministerului Educaţiei şi Inovării, profesorii participând la cursuri de formare în diverse locaţii din România, cum ar fi Sinaia, Mamaia, Miercurea Ciuc, Bistriţa sau Căciulata.
Nu în ultimul rând, merită amintite aici formările făcute prin casa corpului didactic, care se desfăşoară chiar cu grupe în CTT şi cu formatori din colegiul Tehnic Turda.
Rezultatele a o parte din profesori şi activitatea acestora a fost răsplătită. Astfel, Eva Ekart a obţinut o diplomă de excelenţă. Diplome „Gheorghe Lazăr” clasa I au obţinut directorul dumitru Mateescu şi profesorul George Panica, iar diplome „Gheorghe Lazăr” clasa a II-a au obţinut profesorii Nuţi Gabriela Vlad, Ion Stănescu, Daniela Filechi şi Edit Szasz.
Pregătirea profesorilor şi dotarea şcoli duce, din nou, înspre lucrul modern cu elevii, în comparaţie cu alte şcoli – susţine Dumitru Mateescu – fapt ce duce şi la rezultate. „Garantez că nimeni din Turda nu poate să se laude cu astfel de rezultate”, a mai completat directorul CTT.

IDD 
este un nou proiect Phare în care este implicat Colegiul Tehnic Turda. Instituţia de învăţământ este chiar centru suport pe regiunea nord-vest în acest proiect de învăţământ deschis şi la distanţă.
În acest proiect, trei dintre profesorii colegiului Tehnic au fost nominalizaţi cu atribuţii. Într-o ordine strict alfabetică a numelui, Radu Arpadi este trainer, Ciprian Băraş este monitorul centrului suport iar Ioana Copil este responsabil e-packages (dezvoltare de materiale în format electronic).

Printre celelalte proiecte 
în care s-a mai implicat CTT, se poate aminti proiectul bilateral cu Franţa la care au participat un număr de 37 de elevi şi profesori. Pe lângă altele, delegaţia de la colegiul turdean a vizitat Parlamentul European, dar şi diverse oraşe din europa, precum Praga, Amsterdam, Bruxelles sau Paris.
Cu o lună de zile în urmă, eleva Paula Arpadi a participat la promovarea culturii şi tradiţiilor româneşti în Italia – în cadrul proiectului „Rotary International Event” – România şi Italia, o privire comună. Paula Arpadi a participat alături de alţi 14 elevi în calitate de ambasadori în Italia unde, timp de o lună, au locuit la diverse familii şi au participat la cursuri în şcolile din Italia.

Concursurile 
la care au participat elevi ai Colegiului Tehnic Turda au făcut ca instituţia de învăţământ să îşi îmbogăţească palmaresul cu diplome şi medalii. Poate cea mai importantă realizare în acest sens a Colegiului Tehnic Turda în anul şcolar 2008-2009 este că doi dintre participanţii la fazele naţionale s-au întors acasă cu locul I.
Bogdan Trif, elev în clasa a XII-a) care a obţinut locul I la faza naţională a Olimpiadei de Informatică Aplicată a trebuit să facă dovada priceperii cu care utilizează softurile. Ajutat de câţiva colegi mai pricepuţi în arta desenatului şi a picturii, Bogdan a transformat digital aceste imagini pe care le-a prelucrat ulterior cu ajutorul programului, concursul i s-a părut dificil atât prin prisma temei de concurs (interferenţa), cât şi prin competiţia cu proiectele celorlalţi concurenţi. Facultate ar vrea să facă în domeniu, cel mai probabil la Cluj Napoca şi consideră că pregătirea sa într-un domeniu care are aplicabilitate îl va ajuta pe viitor.
Adrian Botezan, elev în clasa a XII-a) care a obţinut locul I la faza naţională a Olimpiadei Interdisciplinare (tehnician electronist) consideră că a vrut să arate că poate mai mult spre deosebire de anul trecut, când a obţinut locul II. Participă la concursuri de trei ani şi îi place să înveţe lucruri pe care la clasă, nu le-ar fi putut învăţa. În speranţa că va trece de probele eliminatorii, speră să aibă posibilitatea de a urma învăţământul superior în domeniul armatei, evident pe parte tehnică.
Andrei Mocuţa este elev în clasa a XI-a şi a obţinut menţiune la faza naţională a Olimpiadei Interdisciplinare (tehnician mecatronist). Este pasionat de mecatronică (o combinaţie între mecanică, informatică şi electronică) şi se vede pe viitor studiind în domenii precum robotica. Consideră că dedicarea lui pentru studiu i-a ocupat cam 50% din timpul liber şi consideră că pasiunea are un loc important în ceea ce face, deoarece fără pasiune nu se obţin rezultate.
Paula Arpadi, elevă în clasa a XI-a) a obţinut tot menţiune, dar la faza naţională a Concursului de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”. Eleva pentru care această menţiune este cea mai importantă distincţie pe care a primit-o, este pasionată de citit şi fotografie. Nu consideră studiul ca o povară şi, deşi vede pe viitor matematica o componentă importantă a carierei, nu exclude varianta de a opta pentru domeniul juridic.
Cât priveşte alte performanţe ale elevilor Colegiului Tehnic din Turda, elevul Lung Florin a obţinut o Diplomă de apreciere la etapa judeţeană a concursului „Descoperă o lume sănătoasă”, iar eleva Angela Zburlea a obţinut o menţiune la Concursul „Literatura, ca orice artă, descoperă viaţa”. Dacă elevul Cristian Suciu a obţinut premiul II la faza judeţeană a Concursului Naţional „Alege, este dreptul tău!”, Noemi Macskassi a obţinut premiul III la concursul de eseuri cu tema „Antidrog”. Monica Mocan a obţinut o menţiune la faza judeţeană a concursului „Laudă seminţelor, celor de faţă şi în veci tuturor”, concurs desfăşurat în cadrul manifestărilor celei de-a patra ediţii a Festivalului Internaţional „Lucian Blaga”, secţiunea Eseu, Critică şi Istorie Literară. Tot menţiune a obţinut şi elevul Ionuţ Plic, doar că la secţiunea Arte Plastice a aceluiaşi concurs. Nu în cele din urmă, revista şcolară „Cronica tinereţii tale” a obţinut menţiune la Concursul revistelor Şcolare, secţiunea Caleidoscop.

Olimpici şi rezultate 
11 elevi ai Colegiului Tehnic turda au obţinut locuri fruntaşe la faza judeţeană a concursurilor la care au participat. Aceştia sunt:
Adrian Botezan (cl. a XIII-a), îndrumat de Ciprian Băraş şi Radu Arpadi, Olimpiada Interdisciplinară (tehnician electronist);
Bogdan Trif (cl. a XII-a), îndrumat de Ioana Copil, Olimpiada de Informatică Aplicată;
Florin Lung (cl. a X-a), îndrumat de Erszebet Peter, Concursul Naţional de Fizică „Ştefan Procopiu”;
Iulian Sule (cl. a IX-a), îndrumat de Lavinia Ilie, Concursul Naţional de Fizică „Ştefan Procopiu”;
Monica Mocan (cl. a X-a), îndrumată de Lavinia Ilie, Concursul Naţional de Fizică „Ştefan Procopiu”;
Paula Arpadi (cl. a XI-a), îndrumată de Ecaterina Istvanffy, Concursul Naţional de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”;
Vlad Luca (cl. a XII-a), îndrumat de Daniela Filechi şi Ion Stănescu, Olimpiada Interdisciplinară (tehnician mecatronist);
Andrei Mocuţa (cl. a XI-a) Daniela Filechi şi Ion Stănescu, Olimpiada Interdisciplinară (tehnician mecatronist);
Bianca Alexa (cl. a XII-a), îndrumată de Edit Szasz, Concursul Naţional de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”;
Petrică Iuga (cl. a XI-a), îndrumat de Aurel Fodorean şi Dumitru Aruncutean, Concurs Profesional pentru Anul de Completare (mecanic auto);
Pali Kerekes (cl. a XI-a), îndrumat de Ciprian Băraş şi Radu Arpadi, Concurs Profesional pentru Anul de Completare (electronist aparate şi echipamente);
Dintre aceştia, cinci au obţinut menţiuni la faza naţională (Andrei Mocuţa, Vlad Luca, Paula Arpadi, Monica Mocan şi Iulian Sule), unul a obţinut locul II la faza naţională (Florin Lung) şi doi au obţinut locul I la faza naţională (Bogdan Trif şi Adrian Botezan).