Get Adobe Flash player
martie 2024
L Ma Mi J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Un nou proiect pe fonduri structurale se implementeaza la Colegiul Tehnic Turda

SC Profiles International SRL, in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si SC Multi Consulting Group SRL, implementeaza in perioada 01.07.2010 – 30.06.2013, proiectul „VIA-Vocatie, Interese, Autocunoastere si dezvoltare, drumul catre succesul profesional”; contract de finantare POSDRU/90/2.1/S/63742, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – „Investeste in Oameni!”.

NECESITATEA PROIECTULUI

In prezent, individul si piata muncii variaza permanent si pentru majoritatea tinerilor, tranzitia de la o etapa a vietii la alta este recurenta. In acest context, obiectivele si activitatile proiectului vizeaza oferirea unui suport real in serviciile de consiliere si orientare in sistemul national de invatamant.

Scopul primar al proiectului este acela de a permite cadrelor din educatie sa lucreze cu un set consistent de date, informatii si instrumente TIC, in beneficiul semnificativ al grupurilor tinta.

Scopul final este acela de a asigura servicii de orientare si consiliere profesionala pentru elevi si studenti, relevante din punct de vedere al metodologiei si instrumentelor utilizate respectiv de a asigura surse de informare viabile in vederea facilitarii tranzitiei de la scoala la viata activa.

Cu toate ca exista un Curriculum de Consiliere si Orientare in scoli, respectiv numerose Centre de Consiliere in Universitati, in toate documentale analizate (utilizate pentru identificare necesitatilor grupului tinta) rezulta constanta nevoia dezvoltarii serviciilor de consiliere si orientare in sistemul de invatamant, de unde se poate concluziona ca nevoile grupului tinta nu sunt abordate corespunzator de activitatile existente. In acest context, nu a fost identificata la nivel national sau regional o metodologie care sa inglobeze rezultatele unor analize, instrumente TIC si baze de date, asa cum in SIDRU 2009-2020 rezulta ca analiza nevoilor si a cererii de educatie si formare profesionala nu se realizeaza in mod sistematic, se remarca inexistenta schemelor functionale de tranzitie de la scoala la locul de munca respectiv nu exista preocupare constanta si coerenta pentru realizarea de studii periodice prospective cu privire la evolutia pietei muncii.

Pentru nevoile grupului tinta, proiectul raspunde prin:

  • Informare: Elaborarea si publicarea online de materiale relevante; acces la o baza de date nationala (profesii, domenii coupationale);
  • Imbunatatirea calitatii serviciilor de consiliere si orientare si cresterea relevantei acestora in scoli: introducerea in sistemul national de invatamant al unui serviciu de consiliere si orientare profesionala inovator din punct de vedere al metodologiei si instrumentelor utilizate.
  • Cresterea accesului la activitati de consiliere si orientare: activitati de orientarea si consiliere relevante pentru elevi si studenti.
  • Realizarea conectivitatii intre mediul academic si cel de afaceri prin corelarea unor informatii (profile psihologice vocationale – profesiograme meserii semnificative) care vor permite o mai buna orientare spre meserii compatibile profilului personal si vor oferi o imagine clara aspra meseriilor semnificative pe piata muncii.

Proiectul este inovativ propunand o abordare bazata pe TIC a serviciilor de orientare scolara si profesionala. Aceste serviciise vor baza pe o serie de instrumente si o metodologie inovatoare ca o solutie pentru deficientele si nevoile sistemului de consiliere si orientare profesionala in educatie:

  • Baza de date meserii preponderente. Intrucat fiecare ocupatie necesita un mix diferit de cunostinte, competente si abilitati si se realizeaza utilizand o serie de activitati si sarcini specifice, baza de date va contine o serie de descriptori standardizati si masurabili pentru fiecare meserie preponderenta (denumire, corespondenta COR, competente, instrumente si tehnologii utilizate, cunostinte si abilitati necesare, activitati in cadrul meseriei, contextul de lucru, interese si valori etc.).
  • Sistem informatic de evaluare a profilelor psihologice vocationale. Prin aplicarea unui instrument online de evaluare a persoanei (stil de gandire, trasaturi comportamentale, interese ocupationale) vor rezulta o serie de rapoarte privind compatibilitatea persoanei cu o anumita meserie si in baza caruia se poate acorda consiliere si orientare profesionala personalizata. In aceasta etapa, baza de date va veni in sprijinul elevului/studentului in alegerea celui mai bun parcurs profesional, conform trasaturilor sale identificate.

Nu a fost identificata la nivel national sau regional o metodologie care sa inglobeze rezultatele unor analize, instrumente TIC si baze de date.

Finantarea FSE va conduce la cresterea relevantei calificarii persoanelor in raport cu meseriile semnificative. Printr-o consiliere si orientare eficienta, elevii vor fi orientati spre continuarea studiilor in domenii relevante propriului profil, iar studentii vor beneficia de orientare eficienta in tranzitia dinspre scoala spre piata muncii.

Finantarea FSE va aduce sistemului national de invatamant national beneficii prin cresterea relevantei educatiei fata de piata muncii, imbunatatirea accesului elevilor si studentilor la activitati de consiliere, cresterea capacitatii de furnizare a acestor servicii.

CONTEXTUL PROIECTULUI

Proiectul VIA a fost elaborat si propus pentru finantare in urma identificarii unei serii de nevoi specifice ale grupului tinta, prin studiu explorativ al literaturii de specialitate si POSDRU, dupa cum urmeaza:

  1. Nevoi deinformare despre posibilitatile de educatie si formare profesionala (95,6%/liceu tehnologic) si posibilitatile de promovare in domeniul preconizat (93% liceu tehnologic, 84,3% liceu teoretic); profesii, domenii coupationale, locuri de munca potrivite (22,6% studenti – au declarat nevoi de informare).
  2. Cresterea accesului la activitati de consiliere si orientare. Doar 10% din studenti stiu ca la ei in Universitate exista un Centru de Consiliere Profesionala (esantion de 5600 studenti); peste 80% din elevi nu stiu ce meserie ar trebui sa-si aleaga iar 11% din absolventi doresc sa plece la munca in strainatate imediat dupa terminarea liceului; rata elev/consilier in sistem depaseste 800 elevi/consilier; numarul de ore de orientare si consiliere per elev inregistreaza valori scadute la nivel national.
  3. Imbunatatirea calitatii serviciilor de consiliere si orientare. „In mai toate universitatile din tara s-au infiintat centre de consiliere si orientare in cariera; in cazul in care consilierea este gresita din start, aceasta nu mai este deloc relevanta pentru student”.
  4. Cresterea relevantei activitatilor de consiliere in scoli. 8% dintre elevi sunt nemultumiti de ceea ce le ofera consilierea scolara, 36% spun ca nu-i ajuta deloc iar aproape 37% sunt ajutati intr-o mica masura.
  5. Realizarea conectivitatii intre mediul academic si cel de afaceri. Exista o lipsa de cooperare intre mediul academic si comunitatea de afaceri, scoala este perceputa de catre majoritatea tinerilor ca avand rol nedeterminant in formarea lor pentru viata. O pondere redusa a tinerilor (aprox 17% pe un esantion de 1205 persoane) considera ca scoala este adaptata „in mare masura” pietei muncii, iar aproape o treime ca inadecvata cerintelor pietei muncii.

Datele statistice si calitative au fost extrase din urmatoarele surse, selectiv:

  • Academic vs Privat – Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania;
  • Starea sociala si asteptarile tinerilor din Romania;
  • Barometrul de opinie publica – Tineret 2008;
  • Strategia pe termen scurt si mediu pentru formare profesionala continua 2005-2010;
  • Tendinte de migratie si orientare profesionala a tinerilor – Universitatea Dunarea de Jos;
  • „1423 de cabinete psihopedagogice la 22.238 de unitati scolare” – Adevarul 24.10.2006;
  • Analiza nevoilor de consiliere pe toata durata vietii, 2008 – Centrul National de Resurse pentru Orientare Profesionala.

 

Selectia a fost foarte greu de facut deoarece numarul liceelor care au aplicat a fost mare.

In regiunea NV au participat 20 de licee (cele mai multe din judetul Cluj) iar singurul liceu admis a fost Colegiul Tehnic Turda.

LISTA INSTITUŢII CARE AU APLICAT ÎN CADRUL PROIECTULUI VIA – VOCAŢIE, INTERESE, AUTOCUNOAŞTERE ŞI DEZVOLTARE,
DRUMUL CĂTRE SUCCESUL PROFESIONAL