Get Adobe Flash player
decembrie 2024
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

La Concursul „Cel mai bun elev/student practicant“ la Turda: A câştigat… generozitatea

La Concursul  „Cel mai bun elev/student practicant“ la Turda: A câştigat… generozitatea | Foto: Cristiana Casapu
Foto: Cristiana Casapu  

Chiar cu o zi înainte de mult aşteptata vacanţă de vară, la Colegiul Tehnic din Turda, dis-de-dimineaţă, nerăbdarea îşi face simţită prezenţa: un grup de elevi aşteaptă începerea ultimei competiţii din acest an şcolar, concursul „Cel mai bun elev/student practicant“, desfăşurat în cadrul proiectului european „Practică să înveţi, învaţă să practici“. 16 elevi din grupul-ţintă al proiectului, care studiază la specializările tehnician electrician auto şi tehnician în administraţie, în clasele a IX-a şi a X-a, s-au înscris la faza locală a concursului. Însoţiţi de directorul Colegiului Tehnic, profesorul Dumitru Mateescu, am pornit în grabă spre amfiteatrul unde urma să se desfăşoare concursul, străbătând coridoarele lungi şi încărcate de diplome şi trofee obţinute de elevii şcolii. „Suntem o instituţie de învăţământ în care lucrurile funcţionează foarte bine şi ne mândrim cu performanţele elevilor noştri. Anul acesta am avut rezultate excepţionale la fazele naţionale şi internaţionale ale olimpiadelor şi concursurilor la care au participat“, a mărturisit domnul director, cu un zâmbet larg şi plin de satisfacţie.

Comisia de examinare – exigentă şi nepărtinitoare

În sală, alături de elevi, aşteptau şi membrii Comisiei de examinare, toţi ingineri specialişti pe domeniile de studiu ale elevilor, de altfel şi profesori ai lor, Ciprian Baras, Ion Stănescu, Mariana Mitran şi Olimpiu Vesa, dar şi reprezentantul agentului economic, domnul Dorel Todea, desemnat preşedintele comisiei. Judecând după atmosferă şi atitudinea celor prezenţi, părea că ne aflăm la unul dintre examenele foarte importante pe care elevii le au de susţinut. Dar fiindcă erau bine pregătiţi şi siguri pe ei, emoţiile erau doar constructive. Ordinea intrării în concurs a fost aleatorie. Pentru că elevii veneau de la două specializări diferite şi pentru că s-a dorit o unitate de idei, directorul Mateescu, împreună cu profesorii, membri în comisia de examinare, le-au propus elevilor realizarea unui proiect care să plece de la cuvântul-cheie „interferenţă“, proiect pe care concurenţii au avut posibilitatea să-l realizeze într-o perioadă mai lungă de timp, rămânându-le doar să-l prezinte spre evaluare în ziua concursului. Criteriile de evaluare a lucrărilor au ţinut cont de validitatea în raport cu tema, organizarea inteligentă şi eficientă a informaţiilor, argumentarea logică a ideilor, finalitatea practică, originalitatea, modalitatea de prezentare şi respectarea normelor impuse.

Demonstraţie de abilităţi practice

Primul în concurs a fost Sebastian Ghip, elev în clasa a X-a la specializarea tehnician electrician auto, care a prezentat un proiect realizat în Power Point despre funcţionarea unui mixer de audiofrecvenţă. El a făcut şi o scurtă demonstraţie practică, delectând audienţa cu câteva acorduri muzicale, mixate chiar de el. Nicanor Stelorian Chirică din clasa a X-a, profilul economic, a vorbit despre interferenţele economice prin intermediul imaginilor proiectului său. A urmat Daniel Tudor Crişan, tot din clasa a X-a, specializare tehnician electrician auto, care a descris şi a demonstrat practic montajul unui amplificator de sunet, reproducând sound-ul întâlnit în cluburi sau discoteci. Marius Sergiu Dragotă, clasa a X-a, a arătat cum funcţionează volumetrul digital, iar colegul său Oliviu Alexandru Rogozan, numit şi „informaticianul“ şcolii, a prezentat sistemul KERS, care recuperează energia cinetică dezvoltată în timpul frânării la maşinile de Formula 1 şi o stochează într-o baterie. La aceleaşi standarde ridicate s-a prezentat şi Răzvan Ienei, tehnician electrician din clasa a X-a, care a realizat o alarmă auto. Acesta a creat montajul şi a făcut şi o scurtă demonstraţie practică de funcţionare. Marius Mihai, tot tehnician electrician şi tot în clasa a X-a, a prezentat schema de montare şi funcţionare a amplificatorului de audiofrecvenţă, iar Flaviu Moldovan a vorbit despre radiocomunicaţii.

Prima fată din concurs, Brenda Alexandra Ognen, tehnician economist în clasa a X-a, a vorbit despre interferenţe în economie, iar colega sa Bianca Pataki – despre interferenţe între turismul şi tradiţiile româneşti.Laura Ploscariu, prezenţă gingaşă printre colegii săi electronişti, s-a ridicat la nivelul băieţilor şi a făcut o demonstraţie practică a VU-metrului stereo cu 10 leduri, montaj realizat chiar de ea. Au urmat doi economişti,Adrian Sîrb, clasa a X-a, şi Andreea Tasnadi, clasa a IX-a, cu proiecte despre marketing şi turism, bine susţinute şi argumentate, spre satisfacţia juriului. Egalizatorul de audiofrecvenţă a fost proiectul elevului din clasa a X-a Grigore Vana, iar Andrei Vlad a prezentat chitara electro-acustică şi amplificarea sunetului acesteia. Demonstraţia sa practică a impus fredonarea câtorva acorduri, care, la cererea audienţei, s-au transformat într-un scurt recital de chitară. Ultimul, dar nu cel din urmă, Ruben Emanuel a vorbit despre interferenţele în economie. Aşa s-au scurs, aproape fără să-ţi dai seama, mai bine de 4 ore de concurs, ceea a dezvăluit buna pregătire teoretică, dar mai ales practică a concurenţilor.

Schimb de roluri

A venit rândul juraţilor să intre în scenă. După ce i-au urmărit cu atenţie pe cei 16 concurenţi, conform criteriilor de evaluare, ei i-au notat cu un punctaj pe o scară de la 0 la 100. Erau şi ei emoţionaţi şi curioşi să afle cine sunt câştigătorii. Cu o meticulozitate de invidiat, preşedintele comisiei, domnul Dorel Todea, s-a pus pe calculat. Pe coridoare, concurenţii păreau mai emoţionaţi decât în timpul probei pe care o susţinuseră. Am ieşit şi eu să schimb câteva cuvinte cu ei. Erau veseli că urma vacanţa. Una mult mai frumoasă pentru cei care urmau să fie câştigători, căci premiile pe care le primesc nu sunt deloc de neglijat. Habar nu aveau despre premii sau despre valoarea lor. Toţi se pregătiseră pentru această competiţie conştienţi de importanţa practicii, dar mai ales pentru că fac parte din grupul-ţintă al proiectului „Practică să înveţi, învaţă să practici“, iar pentru ei acest lucru este o responsabilitate.

În aşteptarea rezultatelor şi bucurşi că urma şi o recompensă a eforturilor lor, concurenţii s-au pus pe cântat, acompaniaţi la chitară de un coleg. Momentul cel mai aşteptat, acela de aflare a clasamentului, a venit după aproximativ o oră.

16 din 16

„Cu toţii sunteţi câştigători şi vă felicităm“, a spus preşedintele comisiei. Clasamentul a fost extrem de obiectiv, deşi departajarea s-a făcut cu greu, la diferenţă mică, punctajul minim fiind de 161, pentru ocupantul ultimului loc. Asta denotă seriozitatea şi buna pregătire a tuturor participanţilor. Cu toate acestea, premianţii „pe bune“ sunt doar 13: Andreea Tasnadi – locul I, Răzvan Ienei – locul II, Flaviu Moldovan – locul III, iar menţiuni au fost acordate următorilor: Brenda Alexandra Ognean, Laura Ploscariu, Andrei Vlad, Bianca Pataki, Ruben Zamfir, Oliviu Rogozan, Lecanor Chirică, Grigore Vana,  Adrian Sîrb şi Sebastian Ghip.

Cot la cot

Bucuria câştigătorilor a fost împărtăşită şi de profesori, dar mai ales de directorul Dumitru Mateescu, care a trăit cu emoţie maximă fiecare prestaţie a elevilor săi. Relaţia profesor-elev este una specială la Colegiul Tehnic din Turda. Ea se bazează pe respect, dar şi pe prietenie, pe comunicare şi pe responsabilitate. Aici rigiditatea şi formalitatea au fost cu succes înlocuite de isteţime, spontaneitate şi disponibilitate. Pe lângă toate acestea, generozitatea are şi ea un loc aparte, aşa că premianţii au decis să-i facă şi pe cei trei colegi nepremiaţi să se simtă câştigători şi să le ofere o mică parte din premiul lor. BRAVO!