Phare TVET
Phare TVET RO 2006/ 018-147.04.01.02.01.03.01.
Technical and Vocational Education and Training modernization Project
The human capital development in Romania through the initial technical and vocational education and training (TVET) modernization was an important priority for the Ministry of Education, Research and Innovation in the last years. An important support to reach the modernization goals was provided by EC through pre- accession founds. Two Phare TVET multi-annual programmes (2001-2003 and 2004- 2006) were implemented in the last five years in order to continue the reform process started with the Phare VET RO 9405.
The main aim of the Phare TVET projects was to ensure a system of initial vocational education and training capable to provide to young generation better chances for employment on a free European labor market, in order to contribute to the economic and social development of Romania and to create opportunities for lifelong learning.
The Phare TVET 2004-2006 programme was also meant to ensure a holistic approach and to strengthen the articulation between the technical and vocational schools and higher education (HE) in the perspective of lifelong learning.
The workshop “TVET and HE modernization in Romania through Phare projects: challenges for building human capital in a changing society” will ensure the platforme of debate with the main actors about the Phare TVET 2006 project expected results, as well as to highlight the perspectives of TVET modernization in Romania, in the context of achieving the objectives of Lisbon-2010 strategy..
TVET and HE have a key role in the process of social and economic development in Romania through the way they react and contribute to the challenges of a knowledge-based society as well as to the globalization process, in particular during the actual economic crisis.
In order for the Romanian TVET and HE system to be able to play this major role, the system itself is undergoing fundamental changes.
Obiectivul general al programului multianual Phare TVET 2001-2003 a fost de a acorda asistență politicilor naționale și programelor de coeziune economică și socială, prin consolidarea capacității instituționale a Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și a instituțiilor locale și regionale relevante (Consorțiile regionale), având următoarele scopuri:
- consolidarea rezultatelor reformei realizate prin programulPhare VET RO 9405, pentru formare profesională inițială;
- susținerea raționalizării și modernizării actualului sistem TVET;
- revizuirea responsabilităților, a mecanismelor de guvernare în oferta de formare profesională inițială, în acord cu dezvoltarea economică și socială, așa cum este prezentată în Planul Național de Dezvoltare, din perspectiva regională și natională;
- asigurarea șanselor egale pentru toți tinerii în obținerea unei bune calificări profesionale, la un nivel egal cu cel al standardelor europene, prin oferta TVET, care să raspundă, într-un mod flexibil, nevoilor fiecărui individ;
- asigurarea condițiilor de învățare la standarde de calitate prin dotări de echipamente didactice și reabilitări infrastructură
Proiectul PhareTVET 2002 a vizat două componente:
Componenta investiții
- s-a realizat dotarea cu echipamente de tehnică de calcul și birotică a 122 de școli TVET: 100 unități de învățământ – școli de aplicație curpinse în zonele de restructurare industrială, conform
HG 399/2001
- , 11 centre de resurse din cadrul zonelor de restructurare industrială conform
HG 399/2001
- și 11 centre de resurse din afara zonelor de restructurare industrială conform
HG 399/2001
- .
Cele 122 de școli beneficiare ale dotării cu echipamente de tehnică de calcul și birotică au primit echipamente în valoare totală de4.337.928,36 Euro.
PROGRAMUL PHARE TVET 2003 |
PROGRAMUL MULTIANUAL PHARE TVET 2004 – 2006 |
Obiectivul general al programului multianual Phare TVET 2004-2006 este de a susține adaptarea și îmbunătățirea ofertei sistemului TVET, contribuind la consolidarea adaptabilității și angajării forței de muncă la nivel regional și local, și în special, de a consolida capacitatea instituțională a școlilor din mediul rural și din localități mici și mijlocii pentru a oferi absolvenți bine pregătiți capabili să contribuie la regenerarea economiei locale, având următoarele scopuri:
|